Andas!

En liten påminnelse om en av våra livsviktigaste göranden (nåt jag för övrigt ständigt tjatar på mina yogakunder om!). Andningen är unik ibland alla våra kroppsfunktioner på så sätt att den är både en autonom funktion (dvs vi andas vare sig vi tänker på det eller ej) och en medveten aktivitet (vi kan styra vår andning med vår vilja). Därmed kopplar andningen samman vårt undermedvetna (däribland kroppen) med vårt medvetna (sinnet).

I yogan säger man att andningen är länken mellan kroppen och själen och även inom den moderna psykologin (t.ex. KBT) använder man sig av detta tankesättet i behandlingsmetoder. Med din medvetna andning kan du påverka ditt sinne – andas du djupare och lugnare, lugnar du även psyket.

Förutom den påverkan andetaget har på sinnet, påverkar den även naturligtvis kroppen. En djup och lugn andning ökar den parasympatiska aktiviteten i kroppen (lugn- och rosystemet) – hjärtslagen normaliseras (om de varit t.ex. för snabba), matsmältningen stimuleras, muskler slappnar av osv. Förutom att vi förses med det livsnödvändiga syret, ger vi oss även en viktig inre massage av bukhålans organ. Diafragmamuskeln, som är belägen mellan brösthålan och bukhålan, spänns ut under inandning och stimulerar bukorganen och därmed ökar cirkulationen och förbättrar funktionen! När vi andas ger vi även hjärtat massage, genom att hjärtsäckens (som omger hjärtat) fibrer är kopplade både till andningsorganen och hjärtat. Så..glöm inte att andas!

Inom yogan har utandningen en särskilt viktig funktion. Medan inandningen har en stimulerande och energigivande funktion, verkar utandningen förlösande på stress, smärta och stödjer kroppens (och sinnets) avgiftning. Genom att fokusera på din utandning kan du släppa taget om det förflutna och landa i nuet, slappna av och ladda dina batterier.

En liten andningsövning:
Sitt på en stol med fötterna väl förankrade i marken och en lång rygg (rak men samtidigt avspänd). Slut ögonen och fokusera på din andning. Observera den först utan att förändra den. Var börjar den? Var slutar den? Vart andas du? Vart i kroppen känner du din andning; i magen, bröstkorgen, nyckelbenen? Någon annanstans?
Andas sen in genom näsan och känn samtidigt hur din rygg och nacke förlängs uppåt. Andas ut genom munnen med en djup suck, samtidigt som du visualiserar hur alla dagens händelser rinner av dig. Sitt och andas på detta viset i några minuter. Varje gång du känner att du behöver släppa taget om något kan du prova denna andningsövning/meditation. Testa och känn efter hur det känns!

Lycka till!

(Denna övning är delvis hämtad ifrån Yoga Journal)

Äta för Livet

Vi är alla individer och har olika sätt att fungera på. Den enes medicin kan vara den andres gift. Olika sorters dieter och matvanor fungerar olika bra för olika människor! För en del fungerar stenålderskosten alldeles utmärkt, rawfood/råkost är för en del rena hälsokuren, medans andra får sin matsmältning rejält ansträngd. Vissa mår bra av att äta efter sin blodgrupp, andra mår toppen av LCHF-dieten. När man äter vad och hur ofta man äter är även det individuellt. Inom den kinesiska medicinen (TCM) pratar man om att man ska äta det viktigaste målet när magsäckens energi är som högst (dvs runt kl 8 på morgonen), medan man inom Ayurvedan (den Indiska läkekonsten) menar att agnin (i detta fallet matsmältningselden) är som starkast runt middagstid och det är då man ska inta det största målet (och helst inte äta så mycket till frukost och kvällsmat, då matsmältningen inte är lika stark). Tja..det gäller att hitta det som är bra för en själv och prova sig fram! Här är ett sätt som är hämtat ur Ayurvedan (tipset har jag hämtat ifrån Yoga Journal):

  • Lunchen bör vara väl tillagad, för att undvika överansträngning av agnin, eller matsmältningselden. En rå sallad är mer krävande att smälta och kan leda till matsmältningsbesvär, då det inte värmts och mjukats upp av spisens hetta. Väl tillagad mat underlättar för kroppen att smälta den och absorbera näringsämnena på ett optimalt sätt.
  • En idealisk lunch är enligt Ayurvedan tillagad av fräscha ingredienser (gärna nyskördat), vilket gör den rik på prana (livsenergi), och välkryddad med olika sorters kryddor. Detta för att stimulera smaklökarna och tillföra en väl avvägd balans av näringsämnen.
  • Bäst är att äta många små mål under dagen (5-6 olika mål), istället för få stora mål. Detta för att undvika för stora påfrestningar på matsmältningen.

Inte så konstigt va?! Självklart för en del, mindre självklart för andra. Prova gärna detta sättet under en veckas tid och känn efter hur det känns för just dig! Hur påverkas din energi? Kanske är det din medicin, kanske är det någon annans..

Lycka till!

Ps. Glöm inte att njuta av maten. Det är minst lika viktigt som allt annat..