Fantastiska naturen!

Vilket fantastiskt försommarväder vi har idag! Sol, värme och fågelsång! Jag var ute i skogen och promenerade imorse. Vi har en jättemysig liten skog här ovanför varlaplatån (Varlaskogen) som jag brukar promenera och rekreera mig i. Det slog mig när jag vandrade genom grönskan omgiven av fågelsång och solsken, att tänk vilket enormt skafferi vi har runt omkring oss, fritt att använda för att stärka och läka oss! Det fullständigt kryllar av nässla, maskros, kvickrot,  svartkämpar, groblad, rölleka, daggkåpa, hallonblad osv (under respektive säsonger). För att inte tala om alla bär; björnbär, hallon, blåbär, lingon osv osv. Och så mycket utav det som aldrig utnyttjas.. Värt att tänka på, vi skulle kunna använda oss så mycket mer utav det som finns runt omkring oss, helt gratis och tillgängligt (under säsong och torkat/fryst övriga tider på året).

Jag läste nyligen om blåbärs läkefrämjande egenskaper i boken ”Supermat – vägen till ett friskare liv” (Helena Nyblom). Man har numera upptäckt att de ska vara bra för hjärnan, t.om ev kunna läka skador i hjärnan (regenerera hjärnceller!). Så för att motverka nedbrytning av hjärnan och alla de sjukdomar och obalanser som följer på det (t.ex. Alzheimers, problem med minnet och koncentrationen osv), kan man prova att äta en näve blåbär varje dag (eller i form av blåbärspulver, ca 1 tsk)!
Nåväl, det finns mycket att skriva om, när det gäller detta ämnet.. Jag får helt enkelt återkomma med mer information om blåbärens nyttiga egenskaper vid ett senare tillfälle. Njut av sommaren och det naturen har att erbjuda så länge!

Länkar:

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/supermaten-gor-dig-frisk-och-snygg

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11923207.ab

Kommentera

