Yoga Games

I helgen var jag på ett stort yogakonvent i Göteborg, på Svenska Mässan – Yoga Games. Såväl internationella som nationella yogalärare och föreläsare var inbjudna till denna fantastiska konferens som höll på i 3 dagar. Jag deltog i fredagens workshops och lördagens klasser/föreläsningar. Wow… Vilka upplevelser!

Fredagen började med ”Anatomy of inversions” med Tiffany Cruikshank, från USA. Hur bra som helst! Hon var pedagogisk, humoristisk och väldigt kunnig. Vi stod på händer och armbågar bl.a. och hon pratade mycket om vikten av att hålla hela skuldergördeln på plats, för att undvika skador. Viktiga muskler här är bl.a. Serratus anterior, Pectoralis och Subscapularis. Det var verkligen ett utmanande av föreställningar om vad jag kan och inte kan…

Fredagens andra workshop, med Jonathan Monks, från London, var en ny upplevelse. Väldigt speciellt. Vi arbetade med hans serie som han kallar Yellow och workshopen hette ”Origins of flow”. Lite svårförklarad är den och väldigt annorlunda (inte som någon annan yogasekvens jag jobbat med tidigare). Mycket nyfikenhet och koppla ihop flödet mellan alla kroppsdelar för att få uppleva ”effortless being”. MYCKET intressant!

Lördagen var fullspäckad med klasser och föredrag. Mycket handstående och ”flying flow” blev det för min del, med lärare som Camilla Bergström, Duncan Wong och Lisbet Wikman (jag avslutade dagen med Lisbet’s Iyengaryoga-klass, där jag för tillfället har en stor del av mitt hjärta när det kommer till yogainriktningar). 2 föreläsningar hann jag med dessutom – Yoga möter Pilates (Pilates är ett väldigt bra komplement till Yoga, det håller jag verkligen med om!) med Linda Erlandsson och Skadefri träning med yoga (Peter Niemelä). Intressant. Vikten av att bygga upp en ordentlig bålstabilitet för att undvika skador och för att utföra yoga asanas på bästa sätt betonades i båda föreläsningarna. Håller med!

Tyvärr kunde jag inte gå på söndagen och det var en hel del intressanta klasser jag hade velat gått på på lördagen, men man kan ju inte få allt här i livet.. Nästa år.. =)
Tiffany Cruikshank var en stor inspirationskälla för mig, särskilt då hon kombinerar yogan med akupunktur och örtmedicin/näring etc. De tre delarna som jag själv jobbar med. Ett bra helhetskoncept! Jag ser fram emot vägen jag har framför mig och att få utvecklas ännu mer inom dessa delar av livet och medicinen! Namaste!

Lite länkar:
Yoga Games – http://yogagames.org/
Tiffany Cruikshank – http://www.tiffanyyoga.com/
Jonathan Monks – http://yogamonks.com/

Kommentera

