Supermat

Jag skulle vilja rekommendera en bok för dem som är intresserade om läkande kost. Den heter ”Supermat: vägen till ett friskare liv” och är skriven av Helena Nyblom (leg. läkare och med. doktor). Hon tar upp kapitel för kapitel våra nyttigaste livsmedel, såsom blåbär, kakao, fetter, broccoli, baljväxter, apelsiner osv. Boken innehåller bl.a. information om de  senaste vetenskapliga rönen, olika recept och hennes rekommendationer för hur mycket vi bör äta av det varje dag. Den är lättläst och oerhört inspirerande, hon har ett väldigt avslappnat synsätt till kosten (handlar mer om vad vi bör äta mer av och inte om vad vi inte bör äta) och det är lätt att ta till sig och applicera i vardagen. Eftersom jag har ett särskilt gott öga till fytonäring (näring som kommer direkt från växtriket och inte labbet) och läkande mat, sällar denna boken sig till min ”bibelhylla”. =)

Annonser

Fantastiska naturen!

Vilket fantastiskt försommarväder vi har idag! Sol, värme och fågelsång! Jag var ute i skogen och promenerade imorse. Vi har en jättemysig liten skog här ovanför varlaplatån (Varlaskogen) som jag brukar promenera och rekreera mig i. Det slog mig när jag vandrade genom grönskan omgiven av fågelsång och solsken, att tänk vilket enormt skafferi vi har runt omkring oss, fritt att använda för att stärka och läka oss! Det fullständigt kryllar av nässla, maskros, kvickrot,  svartkämpar, groblad, rölleka, daggkåpa, hallonblad osv (under respektive säsonger). För att inte tala om alla bär; björnbär, hallon, blåbär, lingon osv osv. Och så mycket utav det som aldrig utnyttjas.. Värt att tänka på, vi skulle kunna använda oss så mycket mer utav det som finns runt omkring oss, helt gratis och tillgängligt (under säsong och torkat/fryst övriga tider på året).

Jag läste nyligen om blåbärs läkefrämjande egenskaper i boken ”Supermat – vägen till ett friskare liv” (Helena Nyblom). Man har numera upptäckt att de ska vara bra för hjärnan, t.om ev kunna läka skador i hjärnan (regenerera hjärnceller!). Så för att motverka nedbrytning av hjärnan och alla de sjukdomar och obalanser som följer på det (t.ex. Alzheimers, problem med minnet och koncentrationen osv), kan man prova att äta en näve blåbär varje dag (eller i form av blåbärspulver, ca 1 tsk)!
Nåväl, det finns mycket att skriva om, när det gäller detta ämnet.. Jag får helt enkelt återkomma med mer information om blåbärens nyttiga egenskaper vid ett senare tillfälle. Njut av sommaren och det naturen har att erbjuda så länge!

Länkar:

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/supermaten-gor-dig-frisk-och-snygg

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11923207.ab

Yoga

Njuter av efterdyningarna av kvällens yogaklass, som jag låtit inspireras av Anusaragrundaren John Friend. Det blev ett 55 minuters (alldeles för kort egentligen, jag vet..) svettigt pass, uppbyggt a några få enkla asanas som vi stod i under lite längre tid än vanligt. Att stå lite längre i en och samma position är väldigt fördelaktigt om man vill komma in i positionen och stilla sinnet, för att komma ännu djupare in i upplevelsen av yogan. Responsen var otroligt positiv idag! Nytt passupplägg och ny musik, man vet ju aldrig riktigt hur det ska slå igenom och vart man landar med det, men idag landade det tydligen mitt i prick! Genomarbetade och med ett stort leende på läpparna lämnade kunderna salen och jag hoppas att kvällen blir lite extra behaglig för dem ikväll. Det är nämligen min! Namaste!

Örtapoteket: Maskros (Taraxacum Officinale)

Jag skulle idag vilja lägga lite extra fokus på maskrosen, den främsta örten i svensk flora. Den som många av oss ser som ett ogräs vi ska bekämpa.. Aj då.. Nej då..

Maskrosen är ju nåt av det bästa vi har, när det gäller läkeväxter, för att stärka hälsan! Den är en fantastisk detox-ört t.ex. Ett milt bitterämne som stärker och stimulerar aptit och matsmältning, den renar och stärker levern, har galldrivande och vattendrivande effekt (innehåller dessutom mycket kalium). Den stimulerar hud, njurar, lever och tarm. Toppen, eller hur!
Alla delar av örten kan användas; blomma, stjälk, blad och rötter. Inom naturmedicinen är det främst bladen och rötterna som används. Bladen (som är väldigt Kalium- och C-vitaminrika) är mer urindrivande än rötterna, men det är rötterna som används mest när det gäller att stärka upp utrensningsorganen (lever, njurar och tarm i detta fallet). Blommorna innehåller mycket antioxidanter (bl.a. karotenoider) och verkar sårläkande. Saven från stjälken har traditionellt använts mot vårtor.

Maskrosen är alltså naturens gåva till oss när det gäller att rensa vår kropp från gifter och slaggprodukter då bindväven vitaliseras och renas, lever och njurar stärks och tarmen renas (har en milt laxerande effekt). Näringsupptaget sägs också stimuleras.

Dock.. Är man väldigt nedsatt eller svag, kan den vara skarp att börja med. Man kan då istället börja att stärka upp kroppen med t.ex. nässla och sedan försiktigt övergå till maskrosroten.

Janne Hallqvist skriver i sin bok ”Örtapoteket” följande om maskrosen: ”En av de viktigaste örterna för att föra ut gifter ur den luckra bindväven. Används vid alla typer av kroniska inflammationstillstånd, t.ex. i hud och leder, för att driva ut gifter ur kroppen. Svag eller överansträngd lever. Inflammation i gallblåsan eller levern. Muskelreumatism. Som allmänt stärkande vid svaghetstillstånd efter sjukdom. Kan ingå i de flesta örttéer, för att stödja utrensning”. Vidare om kontraindikationer: ”Försiktighet vid gallsten, diabets och blodförtunnande medicinering”.

Man kan använda vår kära solblomma på många vis, t.ex. lägga blad och blommor i sallad (bladen har en ganska bitter smak) eller koka te på blad eller rötter. Oljeutdrag på blommorna ger en sårläkande effekt. Maskrosvinet är väl icke att förglömma heller =)

Så, känner du att din kropp skulle behöva en detox – glöm inte maskrostéet!

Må Väl!

 

Referenser:
H. Juneby – Fytomedicin
M. Mc Mullen – Örtmedicin, naturens läkande kraft
J. Hallqvist – Örtapoteket, läk dig själv med ayurveda och naturens mediciner

Definition av Yoga

”The embodiment of effortless being” (enligt Jonathan Monks)

Yoga Games

I helgen var jag på ett stort yogakonvent i Göteborg, på Svenska Mässan – Yoga Games. Såväl internationella som nationella yogalärare och föreläsare var inbjudna till denna fantastiska konferens som höll på i 3 dagar. Jag deltog i fredagens workshops och lördagens klasser/föreläsningar. Wow… Vilka upplevelser!

Fredagen började med ”Anatomy of inversions” med Tiffany Cruikshank, från USA. Hur bra som helst! Hon var pedagogisk, humoristisk och väldigt kunnig. Vi stod på händer och armbågar bl.a. och hon pratade mycket om vikten av att hålla hela skuldergördeln på plats, för att undvika skador. Viktiga muskler här är bl.a. Serratus anterior, Pectoralis och Subscapularis. Det var verkligen ett utmanande av föreställningar om vad jag kan och inte kan…

Fredagens andra workshop, med Jonathan Monks, från London, var en ny upplevelse. Väldigt speciellt. Vi arbetade med hans serie som han kallar Yellow och workshopen hette ”Origins of flow”. Lite svårförklarad är den och väldigt annorlunda (inte som någon annan yogasekvens jag jobbat med tidigare). Mycket nyfikenhet och koppla ihop flödet mellan alla kroppsdelar för att få uppleva ”effortless being”. MYCKET intressant!

Lördagen var fullspäckad med klasser och föredrag. Mycket handstående och ”flying flow” blev det för min del, med lärare som Camilla Bergström, Duncan Wong och Lisbet Wikman (jag avslutade dagen med Lisbet’s Iyengaryoga-klass, där jag för tillfället har en stor del av mitt hjärta när det kommer till yogainriktningar). 2 föreläsningar hann jag med dessutom – Yoga möter Pilates (Pilates är ett väldigt bra komplement till Yoga, det håller jag verkligen med om!) med Linda Erlandsson och Skadefri träning med yoga (Peter Niemelä). Intressant. Vikten av att bygga upp en ordentlig bålstabilitet för att undvika skador och för att utföra yoga asanas på bästa sätt betonades i båda föreläsningarna. Håller med!

Tyvärr kunde jag inte gå på söndagen och det var en hel del intressanta klasser jag hade velat gått på på lördagen, men man kan ju inte få allt här i livet.. Nästa år.. =)
Tiffany Cruikshank var en stor inspirationskälla för mig, särskilt då hon kombinerar yogan med akupunktur och örtmedicin/näring etc. De tre delarna som jag själv jobbar med. Ett bra helhetskoncept! Jag ser fram emot vägen jag har framför mig och att få utvecklas ännu mer inom dessa delar av livet och medicinen! Namaste!

Lite länkar:
Yoga Games – http://yogagames.org/
Tiffany Cruikshank – http://www.tiffanyyoga.com/
Jonathan Monks – http://yogamonks.com/